17 Jun No Comments lionakis Άρθρα

ΣΕ ΠΕΡΙΟΔΟΥΣ ΚΡΙΣΗΣ

Φαινόμενα προσηλυτισμού

 

Υπαρκτά είναι τα φαινόμενα μη θεμιτού προσηλυτισμού σε περιόδους κρίσης, όπως επισημάνθηκε σε εκδήλωση που πραγματοποίησαν ο Δικηγορικός Σύλλογος Χανίων και η Ιερά Μητρόπολη Κυδωνίας και Αποκορώνου στο Εθνικό Ιδρυμα “Ελευθέριος Κ. Βενιζέλος” στη Χαλέπα.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης παρουσιάσθηκε το βιβλίο της Εφέτη του Διοικητικού Εφετείου Χανίων κας Ευαγγελής Νικ. Μπράμη, με τίτλο “Θρησκευτική Ελευθερία και Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Υπόθεση Λαρίσης και Λοιποί κατά Ελλάδος”.
Το βιβλίο που αποτελεί μια επιστημονική μελέτη, διερευνά τα όρια των ατομικών δικαιωμάτων σε σχέση με τη θρησκευτική ελευθερία και τον προσηλυτισμό όπως αυτά καθορίζονται από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Ομιλητές ήταν ο σύμβουλος Επικρατείας, διδάκτωρ Νομικής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Φρανκφούρτης κ. Γιώργος Ποταμιάς, ο κοσμήτορας της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης, καθηγητής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Αντώνης Χουρδάκης, ο δικηγόρος, Άρχων Νομοφύλαξ του Οικουμενικού Θρόνου κ. Σπύρος Λιονάκης και ο εφέτης του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, αντιπρόεδρος της Ένωσης Διοικητικών Δικαστών, ΚΜΔ Δημοσίου Δικαίου του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης κ. Γιώργος Καφφές.
Όπως ανέφερε ο κ. Ποταμιάς, «το βιβλίο αναφέρεται στη  θρησκευτική ελευθερία και στο πόσο μπορεί αυτή να περιοριστεί. Διότι και το Σύνταγμά μας και η Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του ανθρώπου θεσπίζουν τη θρησκευτική ελευθερία επισημαίνοντας πως τα κράτη μπορούν να λαμβάνουν περιοριστικά μέτρα των θρησκευτικών ελευθεριών. Ενας παλιός νόμος του 1938 περί προσηλυτισμού περιορίζει τη θρησκευτική ελευθερία. Βεβαίως το περιοχόμενο της θρησκευτικής ελευθερίας ορίζει ότι ο καθένας μπορεί να έχει τη δική του πίστη, λατρεία και να την εκφράζει δημόσια. Πόσο δημόσια όμως; Μπορεί να φτάσει μέχρι τον προσηλυτισμό; Το ζήτημα είναι πού σταματάνε τα όρια».
Σύμφωνα με τον ίδιο «προσηλυτισμός σημαίνει χρησιμοποίηση αυθαιρέτων μέσων, μη θεμιτών για να αλλάξουν την πίστη κάποιου ανθρώπου. Μια τέτοια χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή που πραγματεύεται το βιβλίο της κας Μπράμη. Δηλαδή αξιωματικοί της πολεμικής αεροπορίας έκαναν προσηλυτισμό σε φαντάρους, σμηνίτες, εκμευταλλευόμενοι τη θέση τους, και γι’ αυτό καταδικάστηκαν από το Πρωτοβάθμιο Στρατιωτικό Δικαστήριο».
Από την πλευρά του ο κ. Χουρδάκης, ανέφερε πως «η εργασία της κας Μπράμη έχει να κάνει με θέματα θρησκευτικής ελευθερίας και ταυτόχρονα ελευθερίας ασκήσεως της λατρείας με αφορμή δύο υποθέσεις που είχαν εκδικαστεί από τα ελληνικά δικαστήρια. Η συγγραφέας διατυπώνει έναν σοβαρό προβληματισμό μέσα από την έρευνά της για τα όρια της θρησκευτικής ελευθερίας και κατά πόσον οι ελληνικές αποφάσεις των δικαστηρίων ήταν σύμφωνες με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Ανθρώπου.
Διαπιστώνει ότι η ελληνική νομοθεσία ουσιαστικά προστατεύει τις θρησκείες αλλά χρειάζεται και ένα είδος εκσυγχρονισμού του νόμου που έχει να κάνει με την απαγόρευση του προσηλυτισμού».
«Ουσιαστικά αυτό το οποίο περνάει μέσα απο την εργασία είναι η απόρριψη του αθέμιτου προσηλυτισμού και κινείται στα ευρωπαϊκά πλαίσια καθώς η Ευρωπαϊκή Σύμβαση κάνει μια διάκριση μεταξύ θεμιτού, καταχρηστικού και αθέμιτου προσηλυτισμού» τόνισε.
Ο κ. Λιονάκης τόνισε ότι το βιβλίο “Θρησκευτική Ελευθερία και Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου. Υπόθεση Λαρίσης και Λοιποί κατά Ελλάδος” αποτελεί μια επιστημονική μελέτη και διεισδυτική επιστημονική ματιά.
«Με απόφαση που εξέδωσε το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καθόρισε τα όρια των ατομικών δικαιωμάτων σε σχέση με τη θρησκευτική ελευθερία και τον προσηλυτισμό. Ο προσηλυτισμός για τον οποίο υπάρχει Νομοθέτημα από την εποχή του Μεταξά το 1938, κρίθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο ότι μπορεί να υφίσταται ως νόμος κράτους – μέλους της Ε.Ε..
Ωστόσο όταν εκδικάζονται υποθέσεις του σχετικού νόμου τότε πρέπει να αιτιολογείται απολύτως και να καταδικάζεται μόνον ο αθέμιτος προσηλυτισμός, δηλαδή αυτός που γίνεται με δόλια και αθέμιτα μέσα. Διότι το αντίθετο θα προσέκρουε στην αρχή της ελευθερίας της έκφρασης. Είναι ένα λεπτό και πάρα πολύ ενδιαφέρον θέμα εν όψει της σημερινής εποχής, των όσων λέγονται και πράττονται» επεσήμανε ο κ. Λιονάκης.

Read more: http://www.haniotika-nea.gr/123366-fainomena-prosilutismou/#ixzz45zXeHOHE
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial
Follow us: @HaniotikaNea on Twitter | haniotika.nea on Facebook